تصدیگریهای فراوان دولت در حوزه فرهنگ و هنر
سیدعباس صالحی در بخشی از گفتوگوی خود در راستای اجرای طرح تجربهنگاری با هدف ثبت و انتقال تجربیات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میگوید: تصدیگریهای فراوان دولت و کاهش نقش مردم یکی از مشکلات موجود در حوزه فرهنگ و هنر است. به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در
سیدعباس صالحی در بخشی از گفتوگوی خود در راستای اجرای طرح تجربهنگاری با هدف ثبت و انتقال تجربیات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میگوید: تصدیگریهای فراوان دولت و کاهش نقش مردم یکی از مشکلات موجود در حوزه فرهنگ و هنر است.
به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخش چهارم و پنجم این گفتوگو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رویکردهای این وزارتخانه در تقویت ظرفیتهای مردمی به عنوان یکی از کلانبرنامههای خود پرداخته است.
در این بخش صالحی تاکید دارد: کلانبرنامه تقویت ظرفیتهای مردمی را با برخی اقدامات دنبال کردیم و اولین مسیر آن تاسیس و توسعه انجمنهای صنفی بود.
او در این بخش میگوید: تصدیگریهای فراوان دولت و کاهش نقش مردم یکی از مشکلات موجود در حوزه فرهنگ و هنر است.
صالحی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلاتی که با آن موجه بودند، ضعف و کمرنگ بودن نهادهای صنفی و مردمی است، ادامه میدهد: کاهش تصدیگری با تقویت ظرفیتهای مردمی مسیر خود را پیدا میکند و کارکرد دوم تقویت ظرفیتهای مردمی این است که نهادهای صنفی و مردمی مسیر تعامل و مشارکت و گفتوگو را پیدا میکنند و سومین کارکرد آن این است که صنوف مختلف فرهنگی و هنری حقوق صنفی مجموعههای خود را دنبال میکنند. بنابراین در دولت دوازدهم تلاش شد نیاز اساسی در این حوزه مورد توجه قرار بگیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند شکلگیری و استفاده از ظرفیتهای مردمی و اصناف ادامه میدهد: در این مسیر دو راه داشتیم. اول اینکه قانون مستقل نوشته شود و به عنوان لایحه به مجلس برود که زمان زیادی را طی میکرد و راه دوم استفاده از ظرفیت قانون کار بود که چگونه برای تشکیل انجمنهای صنفی از این ظرفیت استفاده کنیم. بنابراین راه دوم را انتخاب کردیم.
صالحی در بخشی از این گفتوگو مسیر طی شدن مراحل مختلف تشکیل انجمنهای صنفی، چگونگی تشکیل جلسات و در نهایت نتایج آن را تشریح میکند و میگوید: در این زمینه جلسات طولانی با همکاری وزارت کار داشتیم و در نهایت منجر به تفاهمنامهای با این وزارتخانه شد و این تفاهمنامه مبنایی شد که به هیات وزیران آمد و مصوبه هیات وزیران در آبان ۹۸ از آن به دست آمد. همچنین برای اجرایی شدن این مصوبه کمیسیونی تشکیل شد که دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در آن تقاضاها بررسی میشود و تاکنون این کمیسیون ۵۸ انجمن سراسری در حوزههای مختلف را تایید کرده است. بنابراین سعی شده از ظرفیتهای مردمی در این وزارتخانه استفاده حداکثری شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در بخش دیگری از این گفتوگو به تشکیل خانه مطبوعات اشاره میکند و میگوید: در استانها خانه مطبوعات وجود داشت اما از سال ۹۶ اساسنامهای تهیه شد که طبق آن هیات مدیره خانههای مطبوعات استانی خانه مطبوعات کشوری را برای مدت سه سال انتخاب کنند. بنابراین خانه مطبوعات کشوری هم شکل گرفت.
او در ادامه به تشکیل اتحادیههای واحد قرآنی و چگونگی شکلگیری آن اشاره میکند.
همچنین در بخش دیگری از این گفتوگو سیدعباس صالحی به ایجاد نظامهای صنفی از جمله مجمع انجمنهای ادبی کشور اشاره میکند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میگوید: اینکه انجمنهای ادبی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و بتوانند با هم همافزایی داشته باشند از جمله اهداف ما بود. این اتفاق از سال ۹۶ به بعد شکل گرفت و جشنواره ملکالشعرای بهار هم که برگزار میشود با این نگاه بود که به نوعی انجمنهای ادبی در قالب فرهنگی بتوانند ظهور و بروز داشته باشند.
در بخش پنجم این گفتوگو و در ادامه بحث تقویت ظرفیتهای مردمی صالحی میگوید: در این حوزه به توسعه کمی و کیفی نهادها و موسسات فرهنگی و هنری هم فکر کردیم. به این معنا که خود موسسات فرهنگی و هنری ظرفیت مردمی برای حوزه فرهنگ و هنر بودند و در چهار سال گذشته رشد کمی قابل توجهی در قسمتهای مختلف در این حوزه داشتیم که از آن جمله میتوان به رشد در موسسات تکمنظوره هنری اشاره کرد. در فاصله اواخر سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۶۶ موسسه تکمنظوره هنری در کشور افزایش یافته است و این نشان میدهد که موسسات فرهنگی و هنری فرصتی برای حضور مردمی است. همچنین در سال ۹۶ موسسات چندمنظوره ۶۳۱۵ موسسه بوده و در پایان سال ۹۹ این رقم ۷۶۱۰ موسسه است. همچنین در حوزههای مختلف از جمله کانونهای تبلیغاتی، حوزه رسانههای برخط و … هم شاهد این رشد هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری فرصتسازی برای حضور فعالیتهای مردمی در عرصههای فرهنگ در قالبهای مختلف را از دیگر کارکردهای کلان برنامه تقویت ظرفیتهای مردمی برمیشمرد و میگوید: تمرکز زدایی و کاهش تصدیگری دولتی از دیگر کارکردهای این کلان برنامه بود که برخی اقدامات در این حوزه شکل گرفت مانند تفویض اختیارات و واگذاری برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به صنف مرتبط و … .
او مشارکت و همکاری با صنوف را کارکرد دیگر کلانبرنامه تقویت ظرفیتهای مردمی میداند.
صالحی در ادامه این گفتوگو میگوید: بهرهمندی از تشکلات صنفی در سیاستگذاری و برنامهریزی و حضور اصناف در قوه عاقله وزارتخانه از جمله این اقدامات بود.
او ادامه میدهد: رفع موانع حقوقی از فعالیتهای عرصه فرهنگ و هنر کارکرد ششم کلان برنامه تقویت ظرفیتهای مردمی بود. بازنگری در ضوابط و مقررات یکی از اقدامات در این زمینه است.
صالحی در بخش نهایی تاکید دارد یکی از اهداف بازنگری دستورالعملها این بود که از فعالیتهای فرهنگی و هنری مانعزدایی کنند تا کارها روانتر و سهلتر انجام شود.
چهارمین و پنجمین گفتوگوی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اجرای طرح تجربهنگاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادر این ویدئوها قابل مشاهده است:
در این بخش صالحی تاکید دارد: کلانبرنامه تقویت ظرفیتهای مردمی را با برخی اقدامات دنبال کردیم و اولین مسیر آن تاسیس و توسعه انجمنهای صنفی بود.
او در این بخش میگوید: تصدیگریهای فراوان دولت و کاهش نقش مردم یکی از مشکلات موجود در حوزه فرهنگ و هنر است.
صالحی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلاتی که با آن موجه بودند، ضعف و کمرنگ بودن نهادهای صنفی و مردمی است، ادامه میدهد: کاهش تصدیگری با تقویت ظرفیتهای مردمی مسیر خود را پیدا میکند و کارکرد دوم تقویت ظرفیتهای مردمی این است که نهادهای صنفی و مردمی مسیر تعامل و مشارکت و گفتوگو را پیدا میکنند و سومین کارکرد آن این است که صنوف مختلف فرهنگی و هنری حقوق صنفی مجموعههای خود را دنبال میکنند. بنابراین در دولت دوازدهم تلاش شد نیاز اساسی در این حوزه مورد توجه قرار بگیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند شکلگیری و استفاده از ظرفیتهای مردمی و اصناف ادامه میدهد: در این مسیر دو راه داشتیم. اول اینکه قانون مستقل نوشته شود و به عنوان لایحه به مجلس برود که زمان زیادی را طی میکرد و راه دوم استفاده از ظرفیت قانون کار بود که چگونه برای تشکیل انجمنهای صنفی از این ظرفیت استفاده کنیم. بنابراین راه دوم را انتخاب کردیم.
صالحی در بخشی از این گفتوگو مسیر طی شدن مراحل مختلف تشکیل انجمنهای صنفی، چگونگی تشکیل جلسات و در نهایت نتایج آن را تشریح میکند و میگوید: در این زمینه جلسات طولانی با همکاری وزارت کار داشتیم و در نهایت منجر به تفاهمنامهای با این وزارتخانه شد و این تفاهمنامه مبنایی شد که به هیات وزیران آمد و مصوبه هیات وزیران در آبان ۹۸ از آن به دست آمد. همچنین برای اجرایی شدن این مصوبه کمیسیونی تشکیل شد که دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در آن تقاضاها بررسی میشود و تاکنون این کمیسیون ۵۸ انجمن سراسری در حوزههای مختلف را تایید کرده است. بنابراین سعی شده از ظرفیتهای مردمی در این وزارتخانه استفاده حداکثری شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در بخش دیگری از این گفتوگو به تشکیل خانه مطبوعات اشاره میکند و میگوید: در استانها خانه مطبوعات وجود داشت اما از سال ۹۶ اساسنامهای تهیه شد که طبق آن هیات مدیره خانههای مطبوعات استانی خانه مطبوعات کشوری را برای مدت سه سال انتخاب کنند. بنابراین خانه مطبوعات کشوری هم شکل گرفت.
او در ادامه به تشکیل اتحادیههای واحد قرآنی و چگونگی شکلگیری آن اشاره میکند.
همچنین در بخش دیگری از این گفتوگو سیدعباس صالحی به ایجاد نظامهای صنفی از جمله مجمع انجمنهای ادبی کشور اشاره میکند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میگوید: اینکه انجمنهای ادبی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و بتوانند با هم همافزایی داشته باشند از جمله اهداف ما بود. این اتفاق از سال ۹۶ به بعد شکل گرفت و جشنواره ملکالشعرای بهار هم که برگزار میشود با این نگاه بود که به نوعی انجمنهای ادبی در قالب فرهنگی بتوانند ظهور و بروز داشته باشند.
در بخش پنجم این گفتوگو و در ادامه بحث تقویت ظرفیتهای مردمی صالحی میگوید: در این حوزه به توسعه کمی و کیفی نهادها و موسسات فرهنگی و هنری هم فکر کردیم. به این معنا که خود موسسات فرهنگی و هنری ظرفیت مردمی برای حوزه فرهنگ و هنر بودند و در چهار سال گذشته رشد کمی قابل توجهی در قسمتهای مختلف در این حوزه داشتیم که از آن جمله میتوان به رشد در موسسات تکمنظوره هنری اشاره کرد. در فاصله اواخر سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۶۶ موسسه تکمنظوره هنری در کشور افزایش یافته است و این نشان میدهد که موسسات فرهنگی و هنری فرصتی برای حضور مردمی است. همچنین در سال ۹۶ موسسات چندمنظوره ۶۳۱۵ موسسه بوده و در پایان سال ۹۹ این رقم ۷۶۱۰ موسسه است. همچنین در حوزههای مختلف از جمله کانونهای تبلیغاتی، حوزه رسانههای برخط و … هم شاهد این رشد هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری فرصتسازی برای حضور فعالیتهای مردمی در عرصههای فرهنگ در قالبهای مختلف را از دیگر کارکردهای کلان برنامه تقویت ظرفیتهای مردمی برمیشمرد و میگوید: تمرکز زدایی و کاهش تصدیگری دولتی از دیگر کارکردهای این کلان برنامه بود که برخی اقدامات در این حوزه شکل گرفت مانند تفویض اختیارات و واگذاری برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به صنف مرتبط و … .
او مشارکت و همکاری با صنوف را کارکرد دیگر کلانبرنامه تقویت ظرفیتهای مردمی میداند.
صالحی در ادامه این گفتوگو میگوید: بهرهمندی از تشکلات صنفی در سیاستگذاری و برنامهریزی و حضور اصناف در قوه عاقله وزارتخانه از جمله این اقدامات بود.
او ادامه میدهد: رفع موانع حقوقی از فعالیتهای عرصه فرهنگ و هنر کارکرد ششم کلان برنامه تقویت ظرفیتهای مردمی بود. بازنگری در ضوابط و مقررات یکی از اقدامات در این زمینه است.
صالحی در بخش نهایی تاکید دارد یکی از اهداف بازنگری دستورالعملها این بود که از فعالیتهای فرهنگی و هنری مانعزدایی کنند تا کارها روانتر و سهلتر انجام شود.
چهارمین و پنجمین گفتوگوی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اجرای طرح تجربهنگاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادر این ویدئوها قابل مشاهده است:
منبع:ایسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0