کد خبر : 152899
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 دسامبر 2021 - 16:23

واکسن HPV و میزان آگاهی نسبت به کارایی آن

واکسن HPV و میزان آگاهی نسبت به کارایی آن

نتایج یک مطالعه نشان داد که تنها حدود ۱۴ درصد از دانشجویان علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفته نسبت به عفونت HPV (پاپیلومای انسانی) و حدود ۱۷.۵ درصد از کل افراد بررسی شده نسبت به واکسیناسیون آن سطح آگاهی بالایی دارند.  به گزارش ایسنا، ویروس «پاپیلومای انسانی» یا HPV شایع‌ترین ویروس منتقل‌شونده جنسی است که با

واکسن HPV و میزان آگاهی نسبت به کارایی آن

نتایج یک مطالعه نشان داد که تنها حدود ۱۴ درصد از دانشجویان علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفته نسبت به عفونت HPV (پاپیلومای انسانی) و حدود ۱۷.۵ درصد از کل افراد بررسی شده نسبت به واکسیناسیون آن سطح آگاهی بالایی دارند.

 به گزارش ایسنا، ویروس «پاپیلومای انسانی» یا HPV شایع‌ترین ویروس منتقل‌شونده جنسی است که با سرطان دهانه رحم، ارتباط مستقیمی دارد. این نوع سرطان یکی از علل مرگ‌ومیر زنان در سنین باروری است و چهارمین بیماری بدخیم زنان محسوب می‌شود.

نقش ویروس پاپیلومای انسانی به عنوان عامل سرطان دهانه رحم شناخته شده است و در این مورد نقش دو نوع از این ویروس ( ۱۶ و ۱۸ HPV) به عنوان عوامل اصلی سرطان گردن رحم اثبات شده است. یکی از راهکارهایی که می‌تواند برای کاهش بار عفونت HPV‌ در جامعه موثر باشد، امکان استفاده از واکسن این ویروس است. این واکسن می‌تواند تا بیش از ۹۰ درصد در پیشگیری از عفونت این ویروس موثر باشد.

میزان استفاده از این واکسن برای پیشگیری از موارد HPV در جامعه، بستگی به نگرش کادر پزشکی نسبت به این واکسن دارد. با توجه به این موضوع، پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی و سایر پرسنل پزشکی در خصوص واکسیناسیون HPV را مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه به صورت مقطعی و در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ انجام شد و ۴۰۰ نفر از دانشجویان پزشکی و سایر پرسنل پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شدند.

از بین ۴۰۰ نفری که در این مطالعه شرکت کردند، حدود ۸۰ درصد زن و مابقی مرد بودند و افراد در بازه سنی ۲۰ تا ۷۲ سال قرار داشتند.

داده‌های حاصل از این بررسی نشان داد که بیشتر شرکت‌کنندگان سطح آگاهی متوسطی از عفونت و واکسیناسیون HPV دارند و تنها حدود ۱۴ درصد از افراد نسبت به عفونت HPV و حدود ۱۷.۵ درصد از افراد نسبت به واکسیناسیون آن سطح آگاهی بالایی دارند.

بررسی سطح آگاهی شرکت‌کنندگان بر اساس حوزه تحصیلات نشان داد که متخصصین زنان و متخصصین عفونی دارای بیشترین آگاهی نسبت به سایر افراد بودند. این در حالی بود که سایر گروه‌های تحصیلی نظیر دانشجویان پزشکی، پزشکان عموم و همچنین ماماها و دانشجویان مامایی در خصوص عفونت و واکسیناسیون HPV در سطوح پایین‌تر بود.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ نتایج مطالعه این واقعیت را اثبات کرد که آموزش و حوزه تحصیلی افراد نقش موثری در ارتقای سطح آگاهی و دانش افراد نسبت به عفونت و واکسیناسیون HPV دارد.

این محققان معتقدند که مداخلات آموزش مداوم و هدفمند ممکن است نه تنها در افزایش سطح دانش و آگاهی این دسته از افراد مفید واقع شود؛ بلکه می‌تواند وضعیت پذیرش واکسیناسیون در میان جامعه را نیز بهبود بخشد و همچنین در افزایش انگیزه افراد برای توصیه واکسن و فراگیر شدن واکسیناسیون در آینده نیز تاثیر مثبت داشته باشد.

در انجام این پژوهش زهره سادات زرگر؛ پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌پزشکی، محمد درویشی از گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی آجا، محمدرضا ناظر از دانشگاه علوم پزشکی لرستان، زهرا سادات زرگر و سید علی زرگر از دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی و سایر پرسنل پزشکی در خصوص واکسیناسیون HPV» در فصل‌نامه پرستار و پزشک در رزم؛ زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی آجا، منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.