کد خبر : 83137
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 نوامبر 2021 - 19:36

ثبت ۱۲ اثر فرهنگی تاریخی استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور

ثبت ۱۲ اثر فرهنگی تاریخی استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور

ایسنا/گیلان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از ثبت ۱۲ اثر فرهنگی و تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد. مسعود حلاج‌پور با اعلام این خبر تصریح کرد: در جلسه شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی کشور که در دفتر مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و

ثبت ۱۲ اثر فرهنگی تاریخی استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور

ایسنا/گیلان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از ثبت ۱۲ اثر فرهنگی و تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

مسعود حلاج‌پور با اعلام این خبر تصریح کرد: در جلسه شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی کشور که در دفتر مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، از مجموع ۱۳ پرونده آثار فرهنگی و تاریخی استان گیلان به این شورا، ثبت ۱۲ مورد از این پرونده‌ها به اتفاق آراء جهت ثبت در فهرست آثار ملی مورد موافقت قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: از جمله این آثار می‌توان به خانه تاریخی وراث همدانی رشت، خانه تاریخی حنانی‌ها واقع در شهر رشت، خانه تاریخی هدایتی شهر رشت، بقعه سیدنصیر چلارس شهرستان املش، بقعه معین و مبین روستای تمین جان که قدمت آن مربوط به دوره سادات کیایی است، بقعه نرگس خاتون شهرستان املش، رستوران شیلات شهرستان کیاشهر، اداره نوغان شهرستان لنگرود، خانه رهنما رشت، شیخ زاهد شهرستان چابکسر و حمام کوچکی شهرستان رودسر اشاره کرد.

حلاج‌پور افزود: در طی سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، معنوی و طبیعی استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور با روند مطلوبی دنبال شده است تا اینکه با معرفی و حفظ این آثار ارزشمند، ضمن حفاظت هرچه بیشتر از فرهنگ بومی، زمینه توسعه گردشگری و میراث فرهنگی استان فراهم شود.

وی ادامه داد: بهسازی و مرمت بناهای تاریخی استان گیلان به منظور ایجاد کاربری‌های امروزی، موجب حفظ و حراست از این بناها بوده که این مهم در ماه‌های گذشته در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: قدمت ۱۲ اثر مذکور، مربوط به دوره صفویه تا قاجاریه است و غالب این آثار از شاخصه‌های معماری منحصر به فرد منطقه جنوبی سواحل کاسپین برخوردار بوده و برخی از بقعه‌های معرفی شده نیز بر روی گورستان‌هایی با قدمت ۳ هزار سال واقع شده است و ابلاغ ثبت آنها پس از طی مراحل اداری، توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به زودی صادر می‌شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.