رشد نوآوری در گرو ارتباط نزدیک فضای آکادمیک با جامعه است
کارشناس ارتباط با جامعه دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر همافزایی و ارتباط نزدیک بین فضای آکادمیک با پژوهش اتفاق بیفتد، آن نوگرایی و نوآوری رشد خواهد کرد و همین موضوع به کاربردی شدن پژوهشها و آموزشها کمک میکند و مسالهمحوری را بسط خواهد داد. دکتر محمود اعظمیراد شب گذشته،
کارشناس ارتباط با جامعه دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر همافزایی و ارتباط نزدیک بین فضای آکادمیک با پژوهش اتفاق بیفتد، آن نوگرایی و نوآوری رشد خواهد کرد و همین موضوع به کاربردی شدن پژوهشها و آموزشها کمک میکند و مسالهمحوری را بسط خواهد داد.
دکتر محمود اعظمیراد شب گذشته، ۲۶ مهر ماه، در سلسله نشستهای اکولایو سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با موضوع نگاهی به فرصتها، چالشها و تهدیدهای واحد ارتباط با جامعه در تحکیم پیوند دانشگاه و جامعه با تاکید بر تجربیات دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: ارتباط با جامعه یکی از سیاستهای جدید دانشگاه فردوسی مشهد است که در چند سال اخیر به موازات اهمیت یافتن این موضوع در سایر دانشگاهها، دانشگاه ما نیز بر آن تمرکز ویژهای دارد. در همین راستا مجموعهای تحت عنوان مدیریت فناوری و ارتباط با جامعه در دانشگاه فردوسی مشهد راهاندازی شد و در هر دانشکده نیز بخشی به عنوان مجموعه ارتباط با جامعه و روابط بینالملل پیگیر امور مرتبط با این موضوع است. رسالت این مجموعه این است که بتواند بخش آموزشی و علمی دانشگاه را با جامعه آشنا و بین آن ۲ ارتباط برقرار کند. همچنین بناست از این طریق اعضای هیات علمی نیز با بخشهای اجرایی مرتبط ارتباط کاری و علمی پیدا کنند.
کارشناس ارتباط با جامعه دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: از طرفی باید بتوانیم برای جامعه و کسانی که بیرون از دانشگاه نیازهای علمی و آموزشی دارند، یک کانال ارتباطی برقرار به عنوان یک رسالت نقش واسط را بین مسائل مرتبط با جامعه و دانشگاه پیگیری کنیم. طی ۲ سال فعالیت در حوزه ارتباط با جامعه که مسئولیت آن بر عهده بنده گذاشته شد، فعالیتهای بسیار خوبی انجام گرفت که بخشی از آن در قالب اقدامات پژوهشی و بخشی دیگر در قالب ارتباطات علمی و برگزاری کارگاهها و سمینارها بوده است.
وی عنوان کرد: برای اینکه یک پروژه علمی، فنی و کاربردی اجرا شود، باید از پشتوانه علمی برخوردار باشد اما همیشه این خلا وجود داشته و دارد چراکه کارشناسان اعتقاد دارند بایستی آنچه که دیکته میشود، همان را اجرا کرد تا بتوان به بخشهای بالادستی پاسخگو بود اما اگر قرار باشد یک کارشناس در یک طرح پژوهشی اقدامی کند، ابتدا چنین امکانی برای وی فراهم نخواهد بود.
اعظمیراد اضافه کرد: در استان با سیاستگذاری که سازمانهای بالادستی مانند سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری انجام میدهند، استانها به عنوان مجری برنامهها و سیاستهای اجرایی شناخته خواهند شد. در این میان پیوند بین نهاد علم و دانشگاه با مجموعههای اجرایی باید به صورت موضوعی اتفاق افتد.
وی گفت: بخشی از رسالت ما در دفتر ارتباط با جامعه دانشگاه فردوسی مشهد همین طرحهای اجرایی است که اساتید و اعضای هیات علمی نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی میکنند و در زمینههای اجرایی با طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی مقالاتی ارائه میکنند تا بخشی از آن در جامعه محقق شود.
کارشناس ارتباط با جامعه دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: البته برای موثر بودن ارتباط بین دانشگاه با جامعه نیازهای دانشجویان و فارقالتحصیلان باید در نظر گرفته شود. خوشبختانه مدیریت فناوری و ارتباط با جامعه در دانشگاه فردوسی مشهد به این حوزه ورود کرده و دانشگاه نیز از آن استقبال کرده است. بر همین اساس فارغ التحصیلان دانشگاهی پس از طی مراحل پژوهشی میتوانند در بخشهای مختلف اجرایی مشغول به فعالیت شوند.
اعظمیراد بیان کرد: با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا ارتباط ما با دانشجو تقریبا قطع شد و تنها به صورت مجازی ادامه پیدا کرد. یکی از نقاط ضعف دانشجویان مساله «موردکاوی» است. اگر همافزایی و ارتباط نزدیک بین دانشگاه و جامعه افزایش یابد، قطعا پژوهشگران میتوانند به مسائل کاربردیتر ورود کنند.
منبع: ايسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0